Hvorfor er ikke alle nettsider universelt utformet?
Det er egentlig en selvfølge i dag at alle nettsider som lages skal være tilgjengelig for alle. Selvfølgelig skal de det. Det burde være så enkelt og det burde være så åpenbart. Det er ingen som ønsker å lage produkter som diskriminerer andre mennesker. Det er ingen som under produktutvikling tenker “Nei, nå skal jeg lage noe som kun enkelte kan bruke, og som regelrett holder andre mennesker utenfor”. Så hvorfor er det da slik at vi stadig kommer over nettsider som ikke er universelt utformet? Hvorfor lanserer vi selv innimellom nettsider som faktisk bryter loven?
Jeg skulle ønske det var en enkel og konkret grunn. Man tror kanskje det rette svaret bare er “fordi vi ikke bryr oss nok”, og kanskje det ligger noe i det. Men jeg tror svaret ligger nærmere “Vi har ikke erfaring nok.”
Årsak 1: Vanskelig å utvikle og teste for utfordringer man ikke selv har.
Listen med ulike utfordringer du kan slite med når du er på web er uendelig lang. Det er alt fra en brukket arm, svakere syn, fargeblindhet, dårlig hørsel, konsentrasjonsvansker, dysleksi, eller bare det at du i en midlertidig periode må bære en baby på armen mens du googler noe viktig. Det sier seg selv at en utvikler, designer eller produkteier ikke kan ha førstehåndserfaring med alle ulike utfordringer man kan ha på web.
Når man utvikler noe tar man gjerne først og fremst utgangspunkt i egen opplevelse av produktet. Man er første testperson, og den grundigste testpersonen. Bare det å teste at absolutt alle funksjoner fungerer for en bruker som ikke har utfordringer kan være tidkrevende, og det er fort gjort å glemme deler av en nettside eller applikasjon. Som man sier: Har man lansert en nettside uten bugs, har man lansert den for sent.
Og dette med hvor lang tid man kan bruke på å teste en nettside får oss over i årsak 2.
Årsak 2: Hensyn til Universell Utforming blir ikke med i estimatet.
Å utvikle en helt enkel nettside er dyrt og tidkrevende. Det er mange faktorer man skal ta hensyn til, som alle blir sett på som en selvfølge, men som man likevel må planlegge for allerede før man har startet på jobben. Faktisk allerede når man skal selge inn jobben.
Man skal ha kundemøter for å avdekke behov, nettsiden skal designes, man må finne ut hvilke teknologier man skal benytte seg av, den skal settes opp (helst i et CRM-system), og så kan kodejobben begynne. Her skal både markup og logikk på plass, ulike funksjoner, moduler, kontaktskjemaer, artikler. Alle disse skal tilpasses til ulike mobilvisninger, nettbrett og diverse desktop-størrelser, man skal ta hensyn til GDPR, den skal være brukervennlig og her kommer også dagens tema inn: den skal være universelt utformet.
Deretter må man ta hensyn til testing, lansering, mer testing og tilpasninger. For ikke å snakke om alle feil man støter på underveis. Problemer med Docker, teknologier som ikke snakker sammen eller en javascriptbug du plutselig bruker en halv arbeidsdag på å løse.
Problemet er bare at en uerfaren estimerer gjerne kun tenker på noen få av disse mange bitene, gjerne bare “hvor lang tid bruker jeg på å kode det kunden vil ha?”. Og det er jo gjerne ikke så mye. I en perfekt verden, på en ferdig oppsatt nettside, der man ikke støter borti en eneste bug og der lansering kan skje uten testing og med kun et lite tastetrykk. Der nettsiden skal se perfekt ut på én skjermstørrelse og fungere perfekt på én måte. Etter et estimat med dét som utgangspunkt sitter man der gjerne med altfor få timer i banken til å ta hensyn til noe annet enn å få den nettsiden opp så fort som overhode mulig. Utvikleren tar snarveier og kunden blir frustrert fordi man allerede er langt over tiden.
For tid, det tar det. Og det bringer oss videre til neste årsak.
Årsak 3: Universell Utforming blir aldri ferdig.
Jo mer tid du legger i universell utforming, jo mer får du gjort. Én ting er det mest grunnleggende: at alle funksjoner skal være tilgjengelig for alle ved at det er tilgjengelig med tastatur og alt innhold kan leses opp av en skjermleser. Men det kan alltid optimaliseres.
Du kan ha en "hovereffekt" som oppfyller minstekrav til universell utforming, eller du kan ha en hovereffekt som gjør det skikkelig enkelt og tydelig for brukeren hva objektet de holder musepekeren over er for noe, og hva som skjer om man trykker på den.
Du kan ha alternative tekster på bilder som kun beskriver motivet på bildet, eller du kan ha alternative tekster som beskriver hva som er på bildet og hva det tilfører innholdet i teksten.
Du kan ha alt innhold tilgjengelig med tastatur, eller du kan gjøre en jobb for å få alt innhold tilgjengelig i mest optimal, logisk rekkefølge.
Opplevelsen av å være på web kan nesten alltid gjøres bedre. Men dette er gjerne vanskelig å selge inn, og i hvert fall til mindre kunder. Det krever god dialog og en felles forståelse for universelle utfordringer og hvordan man sammen kan skape produkter som tar hensyn til dette.
Og det får oss sømløst over i siste årsak.
Årsak 4: Alle har ansvar for Universell Utforming.
Som også gjerne i praksis gjør at ingen tar ansvar for universell utforming.
En designer har ansvar for å levere et design med farger som er i riktig kontrast til hverandre, som ikke distraherer for mye og med tekst som er lett lesbar.
En utvikler skal implementere dette med hensyn til skjermlesere og få det til å fungere slik det skal, med både mus og tastatur.
En produkteier skal teste at alt faktisk er universelt utformet.
Og alle disse oppgavene flyter gjerne litt over hverandre i en stor smørje. Og når alle har ansvar kan også alle tenke “men det sjekkes sikkert av noen andre”. Alle stoler på at de andre tar seg av jobben det er å sikre optimal universell utforming. Og på den måten blir det satt i siste rekke.
Så hvordan sikre universell utforming?
- Ta hensyn til det svært tidlig i salgsprosessen. Allerede under estimering.
- Snakk med kunden om dette. Lær hverandre opp.
- Kom til enighet om hvilket nivå man skal legge seg på i første omgang, og veien videre for å gjøre nettsiden så optimal som mulig.
- Deleger klare ansvarsområder. Skal utvikler teste universell utforming må dette inn i estimatet. Vil kunden gjøre det selv må det bli tatt hensyn til tilpasninger. Men de ulike ansvarsområdene må ligge et sted.
- Øvelse gjør mester. Ta kurs, se på foredrag og les deg opp på universell utforming.